پیام رهائی
محوری‌ترین مسئله سیاسی امروزین مردم ایران دموکراسی است، و سلطنت، از جمیع جهات و به هر شکل و شمایلی که آراسته شده باشد، با دموکراسی در تضاد است، به ویژه در کشورهایی که سابقۀ ممتد حکومت استبدادی دارند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه آیت‌اللّه خامنه‌ای - ولیّ فقیه

دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ برابر ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹ دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحدۀ آمریکا، فرمان آخرین تحریم‌ها علیه ایران و مشخصاً آیت‌اللّه خامنه‌ای را صادر کرد. اکثر مطبوعات ایران و جهان تحریم‌های جدید آمریکا را عموماً با تمسخر و سُخره گرفتن آن، گزارش کردند و با تمرکز بر اینکه این تحریم‌ها "آیت‌اللّه خامنه‌ای را از سفر به آمریکا محروم می‌کند!" و نمونه‌هایی از آن‌ گونه، مهمترین جنبۀ این تحریم‌ها را نادیده گرفتند.
تحریم‌های ۳ تیر ۹۸ تکمیل سیاست ایالات متحده آمریکا بود که چندی پیش سپاه پاسداران، بازوی نظامی ولایت فقیه تحت نظارت مستقیم آیت‌اللّه خامنه‌ای، را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داد. با آن حرکت آمریکا برای نخستین بار بخشی از یک حکومت و یک سازمان رسمی نظامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد (۱). تحریم ۳ تیر ۹۸ این بار بازوی دیگر، یعنی امپراتوری مالی بیت رهبری که آن نیز تحت نظر مستقیم آیت‌اللّه خامنه‌ای است، را نشانه گرفته است.
تحریم‌های آمریکا علیه ایران بدون شک برای کمک به مردم ایران برای تغییر حکومت و دست‌یابی به یک جمهوری سکولار دموکراتیک نیست و دولت آمریکا تنها به دنبال تغییر حاکمان به نفع خود است. امّا مرور اخبار و آنچه در مورد بازوی قویِ مالی ولی‌فقیه گفته شده قابل توجه است. گزارش‌ها و اخباری که همراه آخرین تحریم‌ها در دسترس عموم قرار گرفته‌اند به وضوح نشانگر آنند که بیت رهبری چگونه ایران را به خاک سیاه نشانده و چرا فرماندهان سپاه و دیگرانی که مغول‌وار به چپاول ایران مشغولند از آن با جان و دل دفاع می‌کنند.
مقالۀ روزنامۀ گاردین (۲) به تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۱۹ (روز اعلام تحریم‌های مالی علیه بیت رهبری) با اشاره به یک گزارش رویترز (۳) ، که در سال ۲۰۱۳ جمع‌آوری و منتشر شده، دارائی تحت کنترل مستقیم آیت‌اللّه خامنه‌ای را ۹۵ میلیارد دلار (Billion $95 ) تخمین زده (۴) (۵) . این سرمایه متعلق به نهادی است به نام "ستاد اجرائی حضرت امام". "ستاد" مذکور به فرمان آیت‌اللّه خمینی برای "اداره و فروش املاکی که در هرج و مرج سال‌های بعد از انقلاب ۱۳۵۷ بدون صاحب مانده بود" (۶) بوجود آمد. گزارش رویترز "ستادی" را که آیت‌اللّه خامنه‌ای کنترل می‌کند اینچنین تشریح کرده:

    " یکی از قویترین نهادهاى ایران است. در شش سال گذشته [۲۰۰۷-۲۰۱۳]، ستاد به یک بازوى عظیم اقتصادى تبدیل شده است که تقریباً درهر بخشی از صنعت ایران سهام دارد. از فعالیت‌هاى بانکی و مالی، نفت و مخابرات گرفته تا تولید قرص‌هاى ضد باردارى و حتی پرورش شترمرغ.
    به دلیل محرمانه بودن حساب‌هاى ستاد، به دست آوردن ارزش مالی این نهاد امکان‌پذیر نیست. با این حال، به حساب رویترز، جمع دارایی‌هاى غیر منقول ستاد، املاک و مستغلات، سهامی که در شرکت‌هاى دیگر دارد، به اضافه‌ى اموال دیگرش چیزى در حدود نود و پنج میلیارد دلار است. این عدد برگرفته از تجزیه و تحلیل بیانیه‌هاى مقام‌هاى رسمی ستاد، آمار بورس اوراق بهادار تهران و وب‌سایت‌هاى شرکتی به انضمام اطلاعاتی از وزارت خزانه‌دارى آمریکا است.
    کنترل این امپراطورى عظیم اقتصادى تنها دست یک نفر است و او آیت‌اللّه خامنه‌اى است. او که بالاترین مقام روحانی کشور است، تصمیم نهایی را در مورد تمام موضوعات حکومتی می‌گیرد. برنامۀ هسته‌اى کشورش، که هفته‌ى گذشته در ژنو موضوع مذاکرات بسیار فشرده اى بین سیاستمداران ایرانی و بین‌المللی بود، در دایره‌ى قدرت اوست. مذاکراتی که بدون توافق به پایان رسید . خامنه‌اى است که تصمیم خواهد گرفت موضع ایران در مذاکرات چیست و همچنین تلاش‌هاى حسن روحانی، رئیس جمهور جدید، براى بهبود بخشیدن روابط با واشنگتن تا کجا پیش می‌رود."
    خامنه‌ای "... از طریق ستاد منبع مالی‌اى در اختیار دارد که چیزى از دارایی‌هاى شاه کم ندارد. ... راهی که ستاد این ثروت را از آن خود می‌کند مصادره‌ى املاک است و این درست همان راهی است که نظام قبلی هم براى ثروت اندوزى استفاده می کرد. تحقیقات شش ماهۀ رویترز نشان می‌دهد که ستاد این قدرت عظیم را از مصادرهٔ املاک هزاران شهروندان عادى به دست آورده. شهروندانی مثل خانم وحدت حق که بهائی‌ست، یا شیعیان ، یا تجار و یا ایرانیانی که در خارج از کشور زندگی می کنند.
    ... در حال حاضر، ستاد به حکم دادگاه و با پشتیبانی خامنه‌اى، امتیاز انحصارى براى مصادرهٔ اموال دارد. که این املاک مصادره‌اى را یا در مزایده می‌فروشد و یا سعی می‌کند معادل قیمتش را از صاحبان اصلی املاک بگیرد.
    مقام رهبرى، در شکل گرفتن مجموعه‌اى از احکام قانونی و دستورات اجرایی براى توانمندسازى و حمایت از ستاد در تحصیل در اموال، نظارت داشته است.
    نقی محمودى، وکیلی که در سال ٢٠١٠ میلادى ایران را ترک کرد و هم اکنون در آلمان زندگی می کند، می گوید: "هیچ سازمانی حق نظارت بر اموال ستاد را ندارد".
    سلطه‌ى خامنه‌اى بر سیاست و نیروهاى نظامی ایران سال‌هاست که بر کسی پوشیده نیست. اما تحقیقات رویترز بُعد سومی از قدرت او را آشکار می کند که همان بُعد مالی می‌باشد. درآمد جارى که ستاد تولید می‌کند نه تنها روشن می کند چرا خامنه‌اى بیست و چهار سال است بر قدرت تکیه زده، بلکه نشان می‌دهد در مواردى سلطه‌ى او بر امور از رهبر پیشین و بنیانگذار انقلاب هم بیشتر است. در آمد ناشی از ستاد، به خامنه‌اى استقلالی مالی می‌بخشد تا او را هم از مجلس و بودجه‌ى کل کشور بی‌نیاز کند و هم از درگیرى هاى سیاسی در ایران بیرون نگه دارد.
    دولت آمریکا به اهمیت ستاد واقف است. در خردادماه گذشته وزارت خزانه‌دارى [آمریکا] تحریم‌هایی علیه ستاد و برخی از دارایی‌هایش اعمال کرد و این سازمان را مجموعه بزرگی از شرکت‌هاى صورى دانسته که براى پنهان کردن دارایی‌هاى رهبر ایران ایجاد شده‌اند. این شرکت‌ها هر سال میلیاردها دلار درآمدزایی دارند اما گزارش مالی‌شان جایی اعلام نمی‌شود."
    "تحت لواى خامنه‌اى ستاد شروع کرد به این که براى خودش نیز املاکی جمع کند و به جاى توزیع عواید آن املاک، آنها را براى خود نگه دارد. به گفته‌ى یکی از کارمندان پیشین ستاد و به تأیید دیگر کارشناسانی که با این امر آشنایی داشتند، در آمد حاصله از فعالیت‌هاى ستاد صرف یگانه کرسی قدرت در ایران یعنی بیت رهبرى می شود."
    "ارائه‌ى یک شماى کلی از دخل و خرج ستاد ممکن نیست. دفاتر حسابرسی این سازمان حتی از دسترس مجلس خارج است. در سال ٢٠٠٨ میلادى مجلس شوراى اسلامی مصوبه‌اى داشت مبنی بر خلع ید خود از نظارت بر دستگاه‌هایی که تحت نظارت رهبر است بدون اجازه رهبرى.
    " (۷)

انقلابی که به دست مردم ایران برای رسیدن به رفاه و آزادی پیروز شد و "ستاد اجرائی حضرت امام" که به فرمان آیت‌اللّه خمینی برای اداره و فروش املاکی که در هرج و مرج سال‌های بعد از انقلاب ۱۳۵۷ بدون صاحب مانده بود ایجاد شد، هم اکنون در خدمت آیت‌اللّه خامنه‌ای و مریدان ولایت فقیه مانند سرلشکر سید حسن فیروز آبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح و مشاور فرمانده کلّ قوا (آیت‌اللّه خامنه‌ای - ولیّ ‌فقیه) است. سرلشکر سید حسن فیروز آبادی ساکن ویلای ۱۰ هزار متری اهدایی رهبر در لواسان است (۸) (۹) . فلاحیان، وزیر سابق وزارت اطلاعات، یکی دیگر از صاحبان ویلای بزرگ غصبی در پل رومی است. به گفتۀ فلاحیان: " ویلای من غنیمت جنگی مسلمانان است!"

صبا آذرپیک روزنامه‌نگار در تهران در توئیتی نوشت: "بعد از فیروزآبادی و فلاحیان، حالا نوبت ولایتی‌ست. آن ویلای بزرگ کنار کاخ سعدآباد [را] خریدید؟ چقدر[؟] از چه کسی؟ غصبی‌ست؟ دوستان اصولگرا [به] آنجا زیاد [جهت] مراسم روضه رفته‌اند، می دانند از کدام ویلا حرف می زنیم." (۱۰)

گزارش افشای ثروت "ستاد اجرائی حضرت امام" تحت کنترل ولیّ ‌فقیه - آیت‌اللّه خامنه‌ای، خانواده (۱۱) و مریدانش بی‌شک تنها گوشه‌ای از اطلاعاتی است که خزانه‌داری آمریکا در دست دارد و تا کنون افشا شده.
امّا تمامی این گزارش‌ها و اخبارِ جسته و گریخته اهمیت خواست شهروندان ایران را برای تغییر قانون اساسی و حذف ولایت فقیه برای تشکیل دولت‌های ادواری منتخب مردم و بدون مقامات دائم‌العمر و یا انتصابی بیشتر می‌کند. ولیّ فقیه، آیت‌اللّه خامنه‌ای، سال‌هاست که با دزدی‌ها، خیانت‌ها و جنایات‌های خود از خیر آن دنیای باقی گذشته، اما بنظر می‌رسد که زمانِ از دست رفتن حاصل این دنیای فانی نیز برای ولیّ فقیه فرا رسیده است.

    کدخدایی که گمان کرده خدای ده ماست
    کدخدا نیست، خدا نیست، بلای ده ماست
    روزگاریست به گوش همه خواند که خداست
    خانه‌اش در ده ما نیست، جدای ده ماست
    بینوا بی‌خبر از حال و هوای ده ماست
    کدخدا دیر زمانیست که دیوانه شده‌ست
    از زمانی که به دیدار خدا رفته و در خانه شده‌ست
    خانه را دیده، خدا را نه ولی، با همه بیگانه شده‌ست
    غافل از آن که خدا در همه جای ده ماست
    بینوا بی‌خبر از حال و هوای ده ماست

م. برازنده














استفاده از مطالب این سایت آزاد است.